27 de desembre 2012

Què n'hem fet de les pissarres de guix?

Cada dia, trobam més Pissarres digitals als centres escolars, a la universitat per exemple sempre també s'estan incorporant i començam a emprar-les. Però realment, saben els mestres treure'n tot el seu profit?

Parlant des del punt de vista d'alumna, penso que tan sols s'ha fet una transició entre l'ús d'ordenador més projector a l'ús de pissarra digital amb el mateix objectiu. És a dir, obviant les classes de TIC pròpiament, no he pogut observar cap utilitat més que la projecció d'un Power Point o un vídeo sempre dirigit des del mateix ordinador. Crec que hi ha un acomodament, i hem anat avançant cap a uns camins i barrant uns altres. Són ben poques les persones que són capaces avui en dia d'explicar alguna cosa fora un suport visual, que n'hem fet dels esquemes? Tot estudiant ha de ser capaç de fer un mapa conceptual o un esquema per poder estudiar el temari, però com a mestres som capaços de fer una explicació del temari ajudant-nos d'aquest suport?

Apropiant-me d'una frase que deia Steve Jobs, "Detesto que la gente recurra a las presentaciones de diapositivas en lugar de a pensar. La gente se enfrentaba a los problemas creando una presentación. Yo queria que se comprometieran, que discutieran los temas sentados en una mesa en lugar de mostrarme un puñado de diapositivas. La gente que sabe de lo que está hablando no necessita Power Point". Precisament a això em referia, durant aquests 4 anys he pogut veure com la gent està obsessionada amb el Power Point. Els mestres com a únic suport utilitzable per a donar les seves classes i els alumnes com a base d'estudi fonamental.

Me n'he adonat que cada vegada més, la gent sap agafar menys apunts, i es dedica a copiar el power point fil per randa. Això en alguns casos arriba fins al punt que suposa una discussió acabada en decepció, quan el mestre considera que no ha de penjar aquestes presentacions i que per tant hem d'escoltar el seu discurs i anotar allò que considerem rellevant.

Com hem pogut dir durant l'assignatura, amb la qual cosa estic molt d'acord, les noves tecnologies hi han de ser però no de manera única i absoluta, sinó com una cosa més. Pens que és important que avancem cap a noves maneres d'ensenyar i de fer docència i també d'estudiar i de prendre apunts (directament amb l'ordinador) però, al mateix temps no hem d'oblidar aquelles coses que fins ara han funcionat, com fer esquemes i diagrames explicatius i seguir exercitant-los.